Thursday, 23 March 2017

आपके कथन ही आपकी पहचान है

इस दुनिया में 2 श्रेणी के दुराचारी पाये जाते है- कमजोर एवं कपटी। दोनों में मुख्य अंतर यह हैं कि कमजोर व्यक्ति अधिकांशतः स्वयं को या अपने संबंधियों को हानि पहुंचाते है किन्तु कपटी लोग दूसरों को बर्बाद करने का प्रयास करते रहते है। कमजोर दुराचारी अपने किये बुरे कार्य एवं उसका परिणाम दोनों जानते है किन्तु वे अपनी लत से मजबूर होते है एवम गलत कार्यो में लिप्त रहते है। वे अपने बुरे कार्यों को स्वीकार भी करते है एवं किन्तु उसके औचित्य पर कोई तर्क नहीं देते।

किन्तु इसके विपरीत कपटी लोग व्यवस्थित रूप से समाज में व्यवधान उत्पन्न करने एवं दूसरों के विनाश की योजनाएं बनाते रहते है एवं उसका प्रचार प्रसार भी करते है। ये लोग सत्य और सद्कर्मों को  को बदनाम करने के लिए विभीन्न प्रकार से कुशलता पूर्वक विसंगत तर्क देते रहते है। और तो और ये लोग गोलमोल बातें कर, तथ्यों को तोड़मरोड़ कर दुश्चरित्रों और अधार्मिक व्यक्तित्वों का महिमामंडन भी करते रहते है।

यहाँ कुछ इसी तरह के वक्तव्य प्रस्तुत है जो इस तरह के कार्यों में लिप्त लोगों द्वारा प्रचारित किये गए है, जिसे तथाकथित विद्वान एवम अभिजात्य वर्ग भी समर्थन देता है:

- श्री राम द्वारा सीता का त्याग एक त्रुटिपूर्ण निर्णय था।
- महाभारत के भयानक युद्ध को भड़काने का श्रेय श्रीकृष्ण को जाता है। अगर उन्होंने गंभीरता पूर्वक पांच गांवों को पांडवों को देने की योजना को क्रियान्वित किया होता तो इस युद्ध से बचा जा सकता था।
- पांडवों ने धोखाबाजी से युद्ध जीता था।
- अर्जुन का चरित्र एक प्रतिष्ठा लोलुप व्यक्ति जैसा था, जिसने धोखेबाजी एवम गलत तरीके से कर्ण का वध किया था।
- कुन्ती ने स्वयं की प्रतिष्ठा को बचाने के लिए नवजात कर्ण का त्याग किया था।
- द्रौपदी द्वारा कर्ण से विवाह न करने एवम उसे सूतपुत्र संबोधित करना गलत था।
- द्रौपदी द्वारा पांडवों से विवाह करने पर उसे पछतावा था और यथार्थ में वह कर्ण से विवाह करने की इच्छा रखती थी।
- शिवाजी एक दिग्भ्रमित योद्धा थे जिन्हें उचित शिक्षा नहीं दी गयी थी।
- राणा वंश द्वारा राजपूतों का शोषण किया गया था इसलिए उन्होंने राणा के विरुद्ध अकबर के साथ संधि की थी।
- विजय नगर साम्राज्य के पतन का कारण उनका अभिमान  और आपसी फूट थी जिसकी वजह से एकजुट मुस्लिम शासकों ने उनका विनाश कर दिया।
- अंग्रेजों को सहायता भारतीय राजाओं से ही मिली, उन्हें भारत की बर्बादी के लिए पूरी तरह जिम्मेदार ठहराना उचित नहीं है।

इसके अतिरिक्त दुष्ट व्यक्तित्व अक्सर उन लोगों की सराहना करते हैं जिन्होंने जीवन में केवल तिरस्कार अर्जित किया है:
-दुर्योधन के परिवेश ने उसे गलत कार्य करने के लिए मजबूर किया; वह केवल अपने परिवेश का  शिकार था।
-द्रौपदी ने अभद्र एवम अपशब्दों द्वारा कर्ण को अपमानित कर विवाह करने से इंकार किया और यह बुरा वर्ताव ही उसके वस्त्र हरण का कारण बना।
-दुःशाशन अपने भाई के पति पूर्णतः निष्ठावान था और उसने केवल अपने भाई के आदेशों का पालन किया, जिसे समाज ने गलत ठहराया।
-रावण ने कभी किसी स्त्री का बलात्कार नहीं किया, उसका सबसे बड़ा प्रमाण उसके द्वारा सीता की पवित्रता को खंडित न किया जाना है।
-अंग्रेजों ने मुख्यतः भारत का विकास ही किया। उन्होंने भारत को रेलमार्ग, उच्च शिक्षा अंग्रेजी भाषा और आधुनिक  सभ्यता प्रदान की।
-अरबी, पारसी और मुगलों  ने भारतीय उपमहाद्वीप में विविधता तथा संस्कृति का योगदान दिया। हाँ! उन्होंने अवश्य कुछ मंदिरों को तोड़ा किन्तु वह धार्मिक अशिहिष्णुता की वजह से नहीं था और इसका प्रमाण यह है कि आज भी अनेक प्राचीन मंदिर भारत में है। अगर उन्हें तोडना होता तो वे प्रत्येक मंदिर को अपने शासनकाल में ही शक्ति का उपयोग कर तोड़ चुके होते।

और इसी तरह अनेकों तर्क दिए जाते है। किन्तु इस तरह के वक्तव्य किसी भी प्रकार से तथ्यों की यथार्थता को प्रकट नहीं करते अपितु लोगों के भ्रष्ट दृष्टिकोण की सत्यता को उजागर करते है। यहाँ तक की स्वयं महाभारत में भी शिशुपाल द्वारा ऐसी दूषित मनोदशा का उदाहरण मिलता है। युधिस्ठिर महाराज द्वारा श्री कृष्ण को अग्र पूजा का सम्मान दिया जाना उसे रास नहीं आया इसलिए उसने भरी शभा में श्रीकृष्ण को अपमानित करने के लिए उनपर अनेकों अपशब्दों का प्रहार किया। स्वयं भीष्म ने श्रीकृष्ण के अनेकों दिव्य कार्यो के बारे में बतलाकर शिशुपाल को श्रीकृष्ण के महान व्यक्तित्व के बारे में समझाया किन्तु उसने इसे अस्वीकार ही नहीं किया, अपितु उन सारे कार्यों को पूर्णतः भ्रष्ट परिप्रेक्ष्य से सबके सामने प्रश्तुत भी किया। उसकी भ्रांत धारणा के अनुसार कृष्ण द्वारा रुक्मणी का अपहरण का कारण रुक्मणी का शिशुपाल को नापसंद किया जाना तथा कृष्ण को प्रेम करना नहीं था, अपितु यह केवल कृष्ण की धूर्तता  थी। उसी तरह श्री कृष्ण ने किसी पर्वत को नहीं उठाया था अपितु वह मिटटी का एक छोटा सा टीला था। और तो और कृष्ण ने कंश का वध छल से किया यद्यपि वह कंश ही था जिसने कृष्ण को मारने के लिए उस  स्पर्धा का आयोजन किया था। और यह सर्वविदित है कि जब शिशुपाल ने अपनी सीमा पार कर दी तब उसे उसका फल प्राप्त हो गया।

शिशुपाल की यह विरासत आज भी फल फूल रही है। लोग ऐसा क्यों करते है? क्या वे अनजान है? या दंभी है? निश्चित ही इसके अनेक उत्तर मिल सकते है किन्तु आधारभूत रूप से देखा जाय तो इन लोगों में शिशुपाल की मानसिकता ही पायी जाती है जो बार बार सत्य को झुठलाती, अपमानित करती एवम बुराई को बढ़ावा देती है।

Friday, 3 March 2017

YOU ARE WHAT YOU SPEAK

Two types of caustic people exist in this world – the weak and the wicked.  A fundamental difference between the two is the weak mostly wound themselves and their close relations, whereas the wicked strategize to destroy others. The weak know their wrongs and the resulting harm, yet they are compelled to continue their actions due to addictions. However, they also confess their wrongs without defending their actions.

Contrarily, the wicked design systematic propaganda to ensue havoc and disruption in society. They will perfectly articulate various illogical arguments to slander any good. Moreover, the same people will equivocate non-existent glories of evil characters and adharmik personalities.

The following is a list of some aberrations that are commonly broadcasted in the disposition of blaspheming that which is worthy of praising:   

· Sri Rama was evil for abandoning Sita.

· Krishna was an instigator for the massively destructive war as He was not sincere when asking for five villages to try and prevent the battle.

· Pandavas won the war using deception.

· Arjuna was covetous and killed Karna using unfair means.

· Kunti abandoned baby Karna for selfish reasons.

· Draupadi wronged Karna by refusing to marry him stating he is a suta.

· Draupadi regretted her marriage with the Pandavas and in actuality wanted to wed Karna.

· Shivaji was a misguided patriot.

· Because Rana’s clan harassed the Rajputs, they collaborated against him with Akbar the great.

· The downfall of the Vijaya Nagar kings was due to their arrogant disunity which allowed the united Muslim kings to destroy them.

· The British rule was facilitated by the Indian kings; there is no need to find faults with outsiders.

Additionally, wicked personalities frequently commend those which have earned disdain:

· Duryodhana’s environment forced him to act; he was simply a victim of his surroundings.  

· Poor Karna was mistreated and helplessly rejected by Draupadi for marriage and these factors drove his outburst to disrobe her during the gambling match.

· Dushashana was purely being loyal to his brother when carrying out actions that are normally considered inacceptable.

· Ravana never raped women; the proof is that he did not violate Sita.

· The British essentially did a favour towards India by establishing rail transport, higher education, the English language and modernity.

· Arabs, Persians and the Mughals added diversity and culture to the Indian subcontinent. Yes, they may have broken a few temples here and there, but it was not due to religious intolerance. The proof is that many temples still exist, if they wanted to, they could have razed every single temple with their power…etc. etc.

These statements by no means signify a reality of facts, but more a reality of corrupted attitudes. Even in the Mahabharata, Shishupala exhibited a similar destructive mood. He could not tolerate the Agra puja (first puja) of Sri Krishna during the Rajasuya sacrifice by Yudhishthira Maharaja. Therefore, Shishupala blasphemed Sri Krishna by hurling abusive words at the Lord.

Shishupala did not deny the events in Sri Krishna’s life as described by Bhisma, yet he saw them from an entirely delusional perspective. According to his misbeliefs, it was Sri Krishna that kidnapped Rukmini and her distaste towards marrying Sisupala was not an influence in that incident. Similarly, Sri Krishna did not lift any hills; he just picked up a mound of mud. Moreover, Krishna deceitfully killed Kamsa – even though it was Kamsa who had organized the event to kill Krishna! Even the event of Sri Krishna killing the monstrous serpent Kaliya was minimized to the Lord killing a mere water snake. Naturally, when Shishupala eventually crossed his limits, he was eliminated.

This ugly legacy of Shishupala fervently continues till date. Why do they do it? Are they ignorant or arrogant? Are they bought out to speak such vicious lies? Who are they? There are certainly a multitude of reasons for what they do and why they do it. However, fundamentally, they all have Shishupala’s mentality of slandering the good and uplifting evil.

Monday, 20 February 2017

विमुद्रिकरण (डिमोनेटीसेसन) का वैदिक परिप्रेक्ष्य

सरकार द्वारा विमुद्रिकरण प्रक्रिया  केवल चर्चा का एक गर्म मुद्दा ही नहीं रहा अपितु एक ऐसा निर्णय था जिसने संपूर्ण राष्ट्र को प्रतिक्रिया करने के लिए बाध्य कर दिया। प्रत्येक वर्ग का व्यक्ति इस निर्णय से किसी न किसी रूप में प्रभावित अवश्य हुआ।

राजनैतिक अवसरवादियों से लेकर समाज सुधारकों, आध्यात्मिक संस्थानों एवं अनेक महान अर्थशास्त्रियों तक प्रत्येक व्यक्ति ने अपने पैसों को बचाने के लिए संपूर्ण प्रयास किया।  या तो इस निर्णय का तीव्र विरोध किया गया या अनेक लोग इसका समर्थन करते नजर आये।

क्या यह सही निर्णय था?

आइये इस प्रश्न के उत्तर का वैदिक शास्त्रों के परिप्रेक्ष्य से विश्लेषण करते है:

शास्त्र प्रत्येक निर्णय के केवल एक पक्ष पर ही दृश्टिकोण प्रदान नहीं करते अपितु सन्देश देते है कि प्रत्येक निर्णय के अनुकूल एवम विपरीत प्रभाव पड़ते हैं। साथ ही वे इस बात का भी संकेत देते हैं कि ऐसे निर्णय चाहे वे सकारात्मक हो या नकारात्मक, इसके प्रभाव से कोई अछूता नहीं रह सकता। प्रत्येक व्यक्ति को उनसे प्रभावित होना ही पड़ता है और अन्य कोई विकल्प नहीं है।

क्यूँ यह सारी सामाजिक व्यवश्था को प्रभावित कर रहा है? प्रजा को कष्ट हो रहा है?

श्रीकृष्ण नहीं चाहते थे कि युद्ध हो, किन्तु उन्हें युद्ध के पक्ष में निर्णय लेना पड़ा। वे भलीभाँति जानते थे कि उसके परिणाम पूर्ण रूपेण अनुकूल नहीं होंगे।

क्या महाभारत के युद्ध का लाभ पांडवों को मिला? इस युद्ध में दुर्योधन जैसे महान आततायी का वध हुआ किन्तु इसने अभिमन्यू का बलिदान भी लिया। गांधारी ने अपने सारे पुत्र खो दिए, द्रौपदी को भी अपने पांच पुत्र, पिता एवम भाई का बलिदान देना पड़ा। अंत में कर्ण भी पांडवों का भाई निकला किन्तु वे उसे भी खो चुके थे।

यद्यपि युद्ध के निर्णायकों ने व्यग्तिगत रूप से ज्यादा लाभ प्राप्त नहीं किया किन्तु इसके अलावा उनके पास सामाजिक व्यवश्था को अस्थिर एवं दूषित करने वाले आततायीयों को हटाने के लिए और कोई विकल्प भी नहीं था।

दुराचारी कौरवों ने एक ऐसी अनैतिक व्यवश्था का निर्माण कर दिया था जिसका उन्मूलन होना अत्यावश्यक था। उन्हें अपनी बनायीं दुर्व्यवश्था पर इतना दृढ़ विश्वास था जैसे उसका कभी विनास ही नहीं हो सकता। सुधार के लिए तुरंत एक बड़े कदम की आवश्यकता थी और यह कदम संपूर्ण सामाजिक व्यवस्था को झकझोरने के लिए पर्याप्त था। जिसने संपूर्ण राष्ट्र को फिर से सुचारू एवम स्थिर करने में अनेकों वर्ष ले लीये।

जब संपूर्ण समाज में लोग स्वार्थपरक एवं निर्बाध सुविधायुक्त जीवन के आदि हो जाते है एवं ऐसे जीवन को बाधित करने वाले पुनर्निर्माण के सकारात्मक निर्णयों को भी लेने से बचने लग जाते है। तब भृष्टाचार बढ़ने लगता है और वह उस भयावह दुर्गम पहाड़ का रूप ले लेता है जिसे हटाना लगभग असंभव हो जाता है । यह स्थिति कुछ समय तक बनी रह सकती है किंतु प्रत्येक व्यक्ति जानता है कि किसी न किसी व्यक्ति को इसके लिए किसी समय कुछ करना ही होगा। एक व्यापक कदम उठाना ही होगा और उसके लिए समाज को कुछ कीमत चुकानी होगी। इसके अलावा और कोई अन्य विकल्प नहीं है और यह व्यापक कदम थोड़े या लंबे समय के लिए असुविधाएं भी पैदा करेगा।

व्यवश्था सुधार तो पुनर्निर्माण का एक भाग है किन्तु इसके अतिरिक्त्त इसे पूर्ण रूप से स्थापित करना और भी बड़ी चुनौती है। पुनर्निर्माण की स्थापना में हमारी पुरानी स्वार्थपरकता पर आधारित जीवनशैली ही सबसे बड़ी चुनौती है। और यही चुनौती हमें अत्यन्त दुखदायी प्रतीत होती है। किसी भी प्रकार का बदलाव अनुचित एवम असीमित रूप से कष्टप्रद प्रतीत होता है।

अतः किस भी निर्णय को समझना के लिए उसे शास्त्रिक परिप्रेक्ष्य से देखा जाना अत्यन्त आवश्यक है। क्योंकि शास्त्रिक तथ्य, चिरस्थायीे एवम सभी परिस्थितियों के लिए प्रासंगिक है। जीवों के विभिन्न मुद्दों चाहे वे देवों, मानवों,  दानवो से सम्बंधित हों या फिर विमुद्रिकरण का ही विषय क्यूँ न हो, वे सभी विषयों को पूर्ण रूप से संबोधित करते है।

Tuesday, 14 February 2017

शूद्र एवम स्वतंत्रता

प्रकृति ने मनुष्य को एक अमूल्य उपहार प्रदान किया है- स्वतंत्रता। स्वतंत्रता एक ऐसी सम्पति है जिसका अतिक्रमण देवता भी नहीं होने देना चाहते ।

धार्मिक शास्त्रों में शूद्रों के सामाजिक स्थिति को लेकर आधुनिक समाज के लोग अत्यन्त भ्रम की स्थिति में है। ऐसा माना जाता है कि शूद्रों को किसी भी प्रकार की स्वतंत्रता नहीं थी। शास्त्रों में अनेक स्थानों पर शूद्रों का वर्णन आता है जहाँ उन्हें अन्य तीन वर्णों ब्राह्मण, क्षत्रिय तथा वैश्य के अधीन ही कार्य करना होता है। विभिन्न तर्कवेत्ताओं के अनुसार शूद्रों के साथ उचित वर्ताव नहीं किया जाता था एवम उनकी स्वतंत्रता का हनन किया जाता था।  किन्तु यह तथ्य कितना प्रामाणिक है यह केवल 100 साल पहले की सामाजिक व्यवश्था का विश्लेषण करने से ही स्पष्ट हो जाता है।

शूद्र अनेक व्यवसायों का प्रतिनिधित्व करते थे जो समाज को सुचारू रूप से चलाने के लिए अत्यंत महत्वपूर्ण थे। वे तीनों वर्णों की दैनिक आवश्यकताओं एवं कार्यों को सम्पादित करते थे किंतु उन्हें ये सारे कार्य न ही किसी कर्मचारी की तरह और न ही उन्हें अपने परिवार से दूर रहकर करने होते थे।

एक नाई किसी विशेष वर्ग या व्यक्ति के लिए नहीं अपितु सारे वर्णों के लोगों के बाल काटने का कार्य करता था। किसी भी व्यक्ति विशेष का उस पर निजी तौर पर अधिकार नहीं होता था। उसी तरह सुनार, बढ़ई, मोची, सपेरा, दर्ज़ी कुम्हार तथा अपमार्जक का कार्य होता था। सभी अपना कार्य कौशल समाज को प्रदान करते थे किंतु निश्चित समय के लिए बंधे हुए कर्मचारी की तरह नहीं। आज पारंपरिक कार्य प्रणाली पर आधारित कुछ गांवों का विश्लेषण करें तब पाएंगे कि वे आज भी अपने कार्यों को पारम्परिक रूप से निर्वाह कर रहे है किंतु अपनी स्वतंत्रता की कीमत पर नहीं।

विपरीत इसके आधुनिक मानव  ने एक ऐसी जीवन शैली का निर्माण किया है जिसमे सारी सामाजिक व्यवश्था उलझी हुई है। धन, संपत्ति एवम शक्ति की अंधी दौड़ प्रतियोगिता एक दूसरे को निगल रही है।

अनेक कर्मचारी किसी एक व्यक्ति विशेष के बनाये गए नियमों के अनुसार कार्य करने में व्यस्त हैं। बुद्धिजीवी ऐसे मतों या सिद्धांतों को प्रतिपादित करने के लिए बाध्य हैं जो स्वयं उनके अंतर्निहित सिद्धांतो, विचारों एवम अनुभवों के विपरीत हैं। उन्हें ऐसे कार्यों की बाध्यता हैं जहा सत्य को झुठलाकर बेशर्मी पूर्वक पक्षपातपूर्ण कहानियाँ एवम तथ्य के रूप में को समाज के सामने प्रस्तुत करना होता है।

इसलिए धर्म शास्त्र सभी वर्णों की स्वतंत्रता के संरक्षण का अनुमोदन करते है। संसाधनों से कार्य सम्पादित होते है एवं किसी व्यक्ति के पास संसाधन कितने ही कम क्यों न हो किन्तु स्वन्त्रता रूपी संसाधन सभी के पास पूर्ण रूप से विद्यमान होना चाहिए एवं उसका संरक्षण सभी परिस्थितियों में होना चाहिए । इस सिद्धांत के पालन का उदाहरण स्वयं युधिस्ठिर महाराज के जीवन चरित्र से उदृत होता है। महाभारत युद्ध प्रारम्भ होने के पहले युधिष्ठिर महाराज ने सभी योद्धाओं को पक्ष बदलने की या युद्ध में भाग न लेने की एवम उन्हें अपनी ईच्छा के अनुसार विकल्प चुनने की पूर्ण स्वतंत्रता प्रदान की। क्योंकि उन्हें इच्छा के विरुद्ध लड़वाना उतना ही हानिकारक था जितना दुर्योधन द्वारा उन्हें नियंत्रित करने के लिए खरीदना या बंदी बनाना।

स्वतंत्रता अत्यंत मूल्यवान सम्पति थी । सामान्य जन  भी कर्मचारियों की तरह बाध्य नहीं थे, अपितु उन्हें अपनी इच्छा एवम कौशल के अनुसार व्यक्तिगत स्वतंत्रता से अपना जीवन निर्वाह करने के चुनाव का पूर्ण अधिकार प्राप्त था।

स्वतंत्रता - क्या आपके पास है?

Wednesday, 1 February 2017

SHUDRA AND INDEPENDENCE

The greatest gift nature has provided to humanity is "Independence".  Freedom is an asset and treasure that even the Devatas avoid infringing upon.  
One of the most misunderstood concepts in Dharmik scriptures is in regards to Shudras. Apparently, Shudras had no independence. Many places in the Dharmik scriptures suggest that Shudras obliged to working for the other three Varnas; namely the Brahmans, Kshatriyas and Vaishyas. Seemingly, there was clear abuse towards the Shudras from the opinion makers and other Varnas. Yet, how accurate was this in reality – even just 100 years ago?
Shudras represented many professions that were crucial for daily functionalities in society. However, while they did fulfill basic needs for people of all three communities, they were never hired as full time workers; they were never forced to live away from their families. A barber would never work as a labourer for one specific person, but his labour was used by all the Varnas; no one employer owned him. Similarly, blacksmiths, carpenters, cobblers, snake charmers, tailors, potters and scavengers, all provided their skills to society, but not as full time workers. Even today, if we observe traditionally operating villages, we find the same phenomena existing for most skilled workers. They work, but not at the cost of freedom.
Contrarily, it is actually modern society that has created an engulfing phenomenon of the ever entangling rat race. Countless full time workers are busy being dictated by their employers. Intellectuals are obligated to form opinions that are against the very core of the beliefs and experiences. People are employed to shamelessly spread slanderous lies and one sided stories while denying the truth.
Therefore, Dharmik scriptures prescribe to protect one’s independence even if that means having fewer resources – as independence is the greatest resource and should be treasured at any cost. That is why prior to the battle of Kurukshetra, Yudhisthira Maharaja offered his warriors the opportunity to switch sides and fight for the opposing army or to even quit the battle. He gave them that choice to follow their desires because forcing people to fight against their will was as harmful as Duryodhana’s sin of controlling them by buying and enslaving them.
Independence was so vital and valuable that even the so called “ordinary” people never became full time workers; they rather chose to work individualistically using their talents to earn their livelihoods.
Independence – do we have it?

Wednesday, 14 December 2016

EPIC PERSPECTIVE - DEMONETISATION

Demonetisation– is not only the hot topic of discussion for an entire subcontinent but also a process demanding immediate responsive action.

From political opportunists to social reformists, from spiritual activists to economical analysts – everyone is either hustling to save their cash and/or debating fiercely against or for the move.

Was it the right decision?

The Epics Mahabharata and Ramayana never give a one sided perspective of any situation. They ordain that any decision has positives and negatives. Additionally, sometimes one is compelled to act despite the decision being positive or negative; there is no choice.

Why?

It is disruptive. For instance, Sri Krishna did not want the war, but the Kauravas impelled Sri Krishna to decide in favour of a war.

Did the war benefit the Pandavas?

They certainly knew the consequences were not black or white. It caused the death of Duryodhana, but it also took Abhimanyu’s life. Gandhari lost all of her sons, and Draupadi also lost her sons, brothers and father. Additionally, subsequent to the war, Pandava’s were acquainted to the fact that Karna was their older brother. 

The decision makers personally did not gain much profit. Yet, there was no other option than to destabilise the destabilisers. The malicious Kurus had stabilised the evil forces as if they were undefeatable. Reforming was only possible with immediate disruption, and what a disruption it was! It took many, many years to stabilise the country.

As an entire civilisation becomes habituated to living a life of avoiding, positive decisions, corruption piles up like an enormous mountain of garbage. Status quo can exist for some time; however, everyone knows that someone has to do something at one point. There is no other option than to create expansive discomfort for some time or even a long time. Moreover, destroying the bad is just one part of the progressive equation, but building the good is a greater challenge; that is the part which challenges our old die hard habits. Therefore, when we see something from the point of view of an old habit, any change appears to be unwarranted, illogical and unlimitedly inconvenient. It is vital to see any decision from the epic perspective, because they are ever fresh and relevant in their approach to life at all times; may it be dealing with demons, the divine or even demonetisation.

Saturday, 10 December 2016

GITA’S PERSPECTIVE: SAGE WITHIN; KING WITHOUT

Today is Gita Jayanti, the day when Sri Krishna spoke to a painfully afflicted Arjuna on the battlefield of Kurukshetra.  The concepts that can be churned from the oceanic wisdom of the Gita are very much needed in our present world condition. Below are some essential principals we can derive from this divine conversation between the Lord and Arjuna.

Gita is about vyavaharasastra (how to live practically) with adhytama (spirituality) in that vyavahara (practicality).  Therefore, Sri Krishna does not condemn any work, including the work of a warrior who may be on the verge of a surgical strike. Terrorists know only how to kill, but warriors know how to save lives. As we have seen, armies are always deployed to rescue people from dangerous situations. A soldier experiences utility in destroying or building and saving or striking.

Gita teaches us to see divinity everywhere.  Arjuna was trying to find peace beyond war, because that is how he understood life.  However, he failed to recognize that war is a constant. There is always an unavoidable external war for dharmik governance, and similarly, an internal war of conflicting tribulations within oneself. Action engages one externally and thinking of God engages one internally.

Gita teaches us to renounce things internally (anasakti) rather than renouncing things in themselves (tyaga). Tyaga is superfluous and artificial, because we have the body, which is the greatest cause of attachment. Therefore, Sri Krishna teaches us that the body can cause bondage or it can be the medium to take us beyond bondage.  It is the tool for Karma yoga (divinity with action). 

Gita does not impose or oblige us to follow any dogma, rather it inspires with dynamic logical concepts to take responsibility of our own growth and progress.
Gita empowers us to become the master of our situations; the commander against fighting our limitations with the support and wisdom given by Guru and the blessings which constantly flow from within through the presence of Paramatma - who is the silent witness to our activities.  Paramatma does not fight for us, but He guides from within; just like Sri Krishna and Arjuna. Sri Krishna did not fight for him; however, He did observe the fighting and confer continuous guidance.

Gita is not a book of law; Gita is a seed bank of the most potential seeds of the external principals of life. Every individual according to who they are, have to take the right seeds and cultivate them.  Providing the seeds is Gita’s job and Krishna’s kindness. Yet, planting, growing and harvesting is the responsibility of the living entities.  While Gita’s principles are eternal and universal, the application is very personal and contextual. 

Gita teaches to be in complete harmony amongst all kinds of so called conflicts. In fact, Sri Krishna begins his teaching by making it very clear to Arjuna, that even He does not interfere into the affairs of the Material nature, but He could teach him to transcend the conflict rather than artificially escape the conflict.
Gita’s final opinion is declared via the mouth of a chariot driver, Sanjay. As Sanjay narrates the entire happenings of the battlefield to the blind king and most important stake holder of the war, Dhristarasthra, he says, “Wherever there is Sri Krishna (the visionary) and Arjuna (the doer), there is certainly victory, prosperity, morality, determination and peace.”

This is the Yoga of success; when Jiva cooperates with God to be eternally successful.  This is the real yoga of life.  Let us invite Sri Krishna to be driver of our thoughts and intelligence. And let us act based on that direction.  This is the best way to experience Gita.

Jai Gita Jayanti!